BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

$edek@h i2 1 PahaLa

Panassss....Panassss

Tuesday, February 8, 2011

Rahsia Pemakanan Ilmuwan Islam



Salam 1 Malaysia...



Apa kabar? semoga sihat sejahtera di samping keluarga dan insanetersayang. Hari ni teman nak share ckit kat blogger2 kat luar 2 psl pemakanan lak..Mesti korg nk th kan diet ap yg sesuai sebnrnya utk kekalkan keshtan. Antara tip yang ingin dikongsikan pada kali ini adalah ;-


"Rahsia pemakanan ilmuwan Islam"



1. Madu 


Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.





2. Kismis 

Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

3. Susu segar


Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan

ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga
unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk
pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri – biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.




4. Telur 


Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan

menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli – ahli kesihatan mengakui ia
adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah
telur ayam kampung dan yang masih baru.






5. Halia

Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh

dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan
Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.





6. Buah Delima


Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi

Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya,
sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”


Semoga tip kesihatan ini sedikit sebanyak membantu anda. :)...Amal-amalkan...dan selamat beramal..Assalamualaikum....

9 comments:

atiEy_[azHa] said...

dah lah sedap , khasiat dan kebaikan pun banyak juga . hehe , tapi yang halia tu . hehe . campoq dalam masakan bulih la . ahaha

akri zary said...

aku suke minum kopi..

~CcP LuRvE cCm~ said...

atiry : yup..tp sekrg nie kan dh ad kopi halia..n mcm2 lg..:)

akry : ak pn suke jg

Shahiran said...

Pernah dengar cuka buah? Nabi ada amalkan KHAL TAMAR juga sebagai cecair kesihatan.

~CcP LuRvE cCm~ said...

owh..terima ksh 4 dat info..;)

+akufobia+ said...

makan halia.

MeRaPu said...

fuhhhh....best...jom komen http://merapukupukupu.blogspot.com

edda(",) said...

gambar susu segar tuh menakjubkan! hiks

Nur Fannun said...

madu mmg bgus ...halia tp xmkn secara mentah, wt bhn mskn.. n pernah minum air halia